Overslaan en naar de inhoud gaan

Een duik met de huismeester

Annemieke

Wanneer ik me bij de receptie van de Rielerenk meld, staat Petra me al op te wachten. Na een korte begroeting verontschuldigt ze zich met de opmerking dat ze eerst even de brievenbus moet repareren. Gelijk aan de slag dus. Petra Tutert is huismeester van de Rielerenk, Lorna Wing en het Workhome. Voorheen werkte ze bij de RABO bank en kende iemand die handyman was bij Dimence Groep. Dat leek haar ook wel wat. Ze houdt ervan mensen te helpen en is heel sociaal. Naar eigen zeggen is ze niet heel technisch, maar ze vindt het wel erg leuk om problemen op te lossen, uit te zoeken hoe je iets aan moet pakken en wie je daarbij nodig hebt. En dan kom je eigenlijk een heel eind. Bovendien staan de technische mensen van Unica altijd klaar om de moeilijke klussen te repareren.

Op weg naar het thee-apparaat wordt Petra aangesproken door een vrouw die vertelt dat ze vannacht een kolonne mieren in haar kamer heeft moeten bestrijden door de vloer blank te zetten. En het doucheputje is ook verstopt. Of Petra daar alsjeblieft wat aan kan doen. Petra zegt toe dat ze vandaag langs zal komen om ernaar te kijken. Met ieder een kop groene thee voor ons, zitten we in het restaurant van de Rielerenk om kennis te maken. Petra vertelt dat het werken op de afdelingen haar goed bevalt. Ze houdt ervan iedereen te kennen, het liefst bij naam en wordt er vrolijk van als patiënten haar enthousiast begroeten. Een enkele keer zijn er lastige situaties met mensen die erg in de war of boos zijn. Maar Petra gaat er van uit dat er meestal een goede reden is waarom mensen zich zo gedragen en snapt het dan vaak wel. Dat helpt.

Ze vertelt hoe haar werkdag er zo ongeveer uitziet. Die start om 7.45 uur in Novem (gebouw op Brinkgreven). De huismeesters en de monteurs van Unica treffen elkaar daar voor een kop koffie en om door te spreken wat er die dag op stapel staat. Wie gaat wat doen en wie kan hulp gebruiken. Petra vindt het erg prettig dat de lijnen zo kort zijn, iedereen elkaar goed kent en helpt.

Daarna gaat ieder naar zijn locatie om de meldingen van de dag door te nemen en aan de slag te gaan.

Dat is ook precies wat Petra en ik nu gaan doen. Ze neemt me mee naar haar kantoortje, dat ze deelt met de mensen van de catering en de schoonmaak. Ik vraag haar of ze een papiertje voor me heeft. Ik wil graag aantekeningen maken om later mijn ervaringen van deze ochtend in een verhaaltje te verwerken. Terwijl ik haar dat vraag, valt mijn oog op de papierbak waarin een A4 met onbeschreven achterkant ligt. Ik pak het eruit en zeg dat ik al voorzien ben. Petra moet lachen: ‘Oh, ben jij er ook zo één?’ We komen aan de praat over duurzaamheid en dat thema komt de hele ochtend terug. We blijken beiden nogal fanatiek op dit gebied en wisselen lachend onze gewoontes uit. Zoals kamikazetochten op de fiets om maar niet de auto te hoeven gebruiken. Het kookwater van de eieren gebruiken om de planten water te geven en bakkers opvoeden om het brood niet in plastic zakken te doen.

Maar goed, waar ging het ook alweer over: de meldingen en taken van de dag doornemen. De lege kamers moeten worden gespoeld om te voorkomen dat er legionella in de leidingen ontstaat. Verder zijn er kapotte lampen, klemmende deuren en verstopte afvoeren. We lopen naar de afdeling en Petra legt uit hoe er gespoeld moet worden: WC doortrekken, wastafelkraan en douch aanzetten rond de 30 graden. Zo lopen we de hele afdeling over en beginnen weer van voren af aan om alle kranen weer dicht te draaien. Petra heeft moeten wennen aan deze klus, al dat water dat maar wegstroomt! Tja, soms zit er niks anders op, legionella moeten we toch zo veel mogelijk buiten de deur zien te houden.

Tijdens onze ronde komen we de vrouw tegen die Petra bij het thee-apparaat aansprak. Ze kijkt naar mij, dan naar Petra met licht opgetrokken wenkbrauwen. Petra licht toe dat ik vandaag met haar meeloop. Waarop de vrouw reageert: ‘Wil ze huismeester worden? Ze lijkt me niet zo praktisch’. So far voor mijn poging onopgemerkt in te voegen.

We sluiten de ochtend weer in haar kantoor af. Daar treffen we een schoonmaakster die nog een appeltje te schillen heeft met Petra: ‘Je krijgt strafpunten! Met al dat spoelen van jou, staan de kamers dik in de condens. En dat moet ik in deze hitte allemaal weer droog zien te krijgen zodat nieuwe patiënten hun kamer in kunnen.’ Ja, dat is inderdaad een probleem. Gelukkig werken ze goed samen en stemmen onderling af wie wat doet. Misschien officieel niet helemaal volgens de taakbeschrijvingen maar wel efficiënt. Petra waardeert dat erg. Je doet het met elkaar en je regelt het. En daar gaat het toch om?

Ik heb een ontzettend leuke en leerzame ochtend gehad. Een geweldige collega leren kennen en geproefd hoe het reilt en zeilt tussen verpleging, huismeester, patiënten en schoonmaker op de Rielerenk.

Zeer veel dank, Petra!